Seminarium Pedagogiczno-Metodyczne „O nauczaniu w XXI wieku” – 19.10. 2022, Łódź.

Opublikowane przez JSJ w dniu


Seminarium Pedagogiczno-Metodyczne „O nauczaniu w XXI wieku” to cykl wykładów, skierowany  do studentów, nauczycieli szkół podstawowych i średnich, pedagogów studiów wyższych i wszystkich zainteresowanych. III edycja spotkała się z wielkim zainteresowaniem i ku mojej radości formuła online sprawdziła się po raz kolejny – mówi pomysłodawczyni i organizatorka Seminarium – dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska. Wydarzenie odbyło się 19 października 2022 roku. Wydarzeniu patronowali: Kurier Muzyczny, Alenuty.plArs Sonora,Osemkowa.pl i Ars Musica.
Forma Seminarium od samego początku przewidywała wykłady i rozmowy z prelegentami na platformie ClickMeeting, skupiając tym samym słuchaczy z całej Polski. Tematyka dotyczy instrumentów klawiszowych,  ale wychodzi również z pytaniami z zakresu  pedagogiki specjalnej, psychologii, nurtów filozofii wychowania, i innych dziedzin, które znajdują z nauczaniem muzyki wspólną drogę. 

W tym roku zaskakującym tematem był wykład dr Huberta Niewiadomskiego – Jak postrzegamy muzykę, czyli o harmonicznych, teorii Helmholtza i mechanice kwantowej. Uzupełniony prezentacją wykład ośmielił słuchaczy do pytań i rozmaitych refleksji w związku ze słyszeniem i strojeniem. Wykład dr Filipa Presseisena Pokonywanie wewnętrznych ograniczeń uczniów w procesie nauki improwizacji to kontynuacja najważniejszego tematu, który pojawia się od początku Seminarium: umiejętnego wykorzystywania naturalnych zdolności i śmiałości dziecka w procesie poznawania muzyki. Wywołało to dyskusję o programach nauczania i ograniczaniu nauki improwizacji w szkołach. W kręgu tematu bliskiego improwizacji była również prezentacja dr Urszuli Jasieckiej-Bury pt. Przygoda z organowym wykonaniem basso continuo – dydaktyczne podobieństwa i różnice pomiędzy średnią i wyższą szkołą muzyczną. Temat basso continuo pojawiał się już we wcześniejszych edycjach. To zagadnienie, często traktowane marginalnie w szkołach, jest przecież jednym z najważniejszych elementów kameralistyki klawesynowej i w dużej mierze – organowej. 

A będąc przy klawesynie nie mogło zabraknąć i tego instrumentu. Pojawiające się coraz częściej w szkołach klasy klawesynu prowokują pytania o programy nauczania i sposoby dotarcia w atrakcyjnie muzyczny sposób do ucznia. Dużą wartością było więc podzielenie się doświadczeniem dr Marka Przywartego ze współczesnym podręcznikiem do nauki gry na klawesynie w wykładzie „Harpsichord Method” Franka Mento – przykład holistycznego podejścia do nauczania gry na klawesynie.

Wydaje się, że wszystkie tematy scaliła w jednym wspólnym problemie dr
Stella Kaczmarek, bo przecież wszystkim bliskie jest zagadnienie Jej wykładu Złote zasady ćwiczenia na instrumencie.

Frekwencja i zaangażowanie słuchaczy utwierdzają mnie w celowości takich przedsięwzięć. Zapraszam za rok, już mam pomysły na nowe tematy i wspaniałych gości – podsumowuje dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *