
Objęty patronatem Kuriera Muzycznego, najnowszy album Joanny Sochackiej z muzyką Fryderyka Chopina wydany przez wytwórnię Sheva Collection, znajduje się w dystrybucji międzynarodowej od 27 maja 2022.
Płyta dostępna jest w sklepie internetowym Naxos, oraz we wszystkich popularnych serwisach streamingowych.
,,Być polską pianistką i nie grać Chopina – to w zasadzie niemożliwe do wykonania. Przy dużej ilości wykonań pojawia się pytanie; czy istnieje najwłaściwsza z dróg interpretacji?„
24 Preludia op. 28, Preludium cis-moll op.45 i Polonez-Fantazja op. 61 to utwory będące dużym wyzwaniem dla pianisty. Kluczem do wykonania Sochackiej stała się próba odnalezienia własnej interpretacji, powiązanej ściśle z jej osobowością i odczuciami względem muzyki Chopina.
,,Cykl 24 Preludiów op. 28 Fryderyka Chopina skomponowany został w latach 1836–1839 podczas pobytu Chopina wraz z George Sand na Majorce. Pobyt tam miał być idyllą i sielanką zakochanej pary, niestety Chopin doznał pierwszego ataku gruźlicy. Przerażony, nadwrażliwy kompozytor przeżywał huśtawkę skrajnych emocji. Jednego dnia był ekstatycznie zachwycony „cudownymi kolorami najwspanialszych miejsc nietkniętych ludzkim okiem”, gdzie „wszystko oddycha poezją” (tak pisał w liście do swojego paryskiego przyjaciela Camille’a Pleyela), a innym razem skarżył się: „żyję w dziwnym miejscu, między morzem a skałami”. Napomykał o strachu przed śmiercią, o świadomości straconych nadziei. Jego ciągłe wahania nastroju znajdują swój wyraz w Preludiach, które niezwykle zróżnicowane pod względem faktury i problemów wykonawczych, a każde z nich to małe arcydzieło.
Preludium cis-moll op. 45 to jeden z najbliższych mi utworów w moim repertuarze. Można powiedzieć, że jest to dzieło bardzo nietypowe i oryginalne na tle innych kompozycji Chopina. Powtarzana wielokrotnie sekwencja, ukazywana jest w wielu tonacjach, co sprawia, że jest to pośrednio utwór jednorodny – ale dzięki bogactwie harmonii i kolorów – staje się niezwykle interesujący.
Polonez-Fantazja op. 61 to dzieło będące gąszczem komplikacji, nie tylko dźwiękowych i harmonicznych, ale przede wszystkim interpretacyjnych. Sam Chopin wahał się co do nazwy utworu. Bez wątpienia łączy on w Polonezie-Fantazji elementy dwóch tytułowych form: nieustannie obecny jest charakterystyczny rytm poloneza, przeplatany quasi improwizatorskimi fragmentami. Zawiłość tego utworu przeradza się w arcydzieło jedyne w swoim rodzaju.” (fragment książeczki dołączonej do płyty).
🎥Trailer: https://youtu.be/vD7_KgorcE8
Więcej o płycie:
http://www.shevacollection.co.uk/modules/myalbum/photo.php?lid=225
https://www.polskieradio.pl/8/651/Artykul/2975623,Britten-Chopin-i-Mozart-w-niedzielne-popoludnie
Joanna Sochacka – polska pianistka, określana przez krytyków: “ona nie tylko gra… ona żyje muzyką” (Sonja Koller, General Anzeiger), “jedna z najbardziej obiecujących artystek młodego pokolenia“(Classical Mag), “artystka o hipnotycznej sile i dosadności brzemienia” (Lynn René Bayley),”pianistka z wielką inteligencją i kulturą pianistyczną eksplorującą bardzo różne światy dźwiękowe” (Remy Franck, Pizzicato Magazine), “pianistka grająca z poezją, wyrazistością i ulotną wirtuozerią, przy jednoczesnym zachowaniu intensywności gry i ekscytującej pasji.”( Jean Dandresy, Clic Mag), “pianistka o dużej swobodzie i pełnej kontroli” (Agata Kwiecińska, Ruch Muzyczny).
Obecnie studentka Universität für Musik und darstellende Kunst w Graz w Austrii, w klasie prof. Milany Chernyavskiej. W 2021 obroniła doktorat pod kierunkiem dr hab. Hanny Holeksy w Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie prof. Andrzeja Pikula, a także w Haute École de Musique de Genève w Genewie, w Szwajcarii, w klasie prof. Fabrizio Chiovetty.
0 komentarzy