
Kolejny – trzeci już z kolei koncert festiwalu Szczecin Classic to połączenie doświadczenia i młodości: znakomici artyści – pedagodzy organizowanych przy okazji festiwalu warsztatów instrumentalnych zagrali wraz ze swoimi kursantami – uzdolnionymi studentami polskich uczelni muzycznych, nierzadko będącymi już laureatami wielu konkursów. Festiwal to dla młodych muzyków świetna okazja aby popracować nad rozwojem talentu i umiejętności, a kontakt z doskonałymi profesorami – nawet krótki – potrafi otworzyć w świadomości młodego artysty całkiem nowe przestrzenie. Czy tak stanie się i tym razem – tego jeszcze nie wiemy, natomiast z pewnością dzisiejszy wieczór był dla uczestników masterclasses niepowtarzalną okazją, by zaistnieć publicznie w bez wątpienia wybitnym towarzystwie.

Idea wspólnego koncertu pedagogów i studentów jest z definicji znakomita – młodzież ma na wyciągnięcie ręki / ucha / smyczka wzór wykonawczy, a pedagog ma świadomość, że być może przyczynia się do spełnienia marzeń / „otwarcia głowy” / dostarczenia niepowtarzalnej inspiracji młodym muzykom. Dla publiczności z kolei to okazja do posłuchania / zaobserwowania wyjątkowych artystycznych interakcji, współistnienia osobowości o zróżnicowanej skali zaawansowania instrumentalnego i artystycznego.
Koncert odbył się w Muzeum Narodowym w Szczecinie – walor wizualny tego miejsca jest oczywisty, ale warto wspomnieć o akustyce, idealnej wręcz dla występujących tego wieczoru jednorodnie smyczkowych konfiguracji wykonawczych.

Jako pierwszy zabrzmiał Romans na 4 altówki op. 15 Christophera Lovry’ego – nie jeden a cztery instrumenty o niebywale ciepłym brzmieniu na raz to wyjątkowe doznanie akustyczne. „Szef zespołu” – Andriy Viytovych , profesor Royal College of Music w Londynie znakomicie wraz z współwykonawczyniami dopracował detale dzieła. Dalej: Tomasz Tomaszewski, koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie zaprezentował się wraz z młodymi muzykami w I części Sekstetu smyczkowego „Souvenir de Florence” op. 70 P. Czajkowskiego, a Emanuel Salvador, koncertmistrz Baltic Neopolis Orchestra w Capriccio na troje skrzypiec op. 2 Friedricha Hermanna z Aleksandrą Fikus i Michałem Bajorkiem kreował wspólną muzyczną energię. Przepięknie brzmiały frazy w wysokich pozycjach wiolonczeli w IV i V częściach Suity z czasów Holberga E.Griega w transkrypcji na sześć wiolonczel – zespołem dowodził Konstantin Heidrich z Universität der Künste w Berlinie. Ostatnimi pozycjami repertuaru koncertu były 2 utwory na oktet smyczkowy op. 11 D. Szostakowicza – tym razem prowadzącą była znakomita skrzypaczka Agata Szymczewska.
Dla tych którzy nie zdążyli na transmisję – koncert wciąż jest dostępny na facebookowym fanpage’u festiwalu:
0 komentarzy