Na uznanie zasługują inicjatywy polskich uczelni muzycznych, mające na celu kontynuowanie działalności artystycznej pomimo pandemii. Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki w Gdańsku obdarowała melomanów cyklem GRaMuz, który wystartował w połowie października 2020 roku: koncerty online w wykonaniu studentów i pedagogów po premierowej emisji dostępne są w serwisie Youtube na kanale gdańskiej uczelni. W dobie pandemii to tak naprawdę jedyny pewny sposób koncertowania, niestety pozbawiony żywego kontaktu z publicznością, na co skarży się większość wykonawców. Jednak ta formuła ma swoją dobrą stronę z punktu widzenia odbiorcy – aby posłuchać muzyki w wykonaniu gdańskich artystów nie musiałam spędzać kilku godzin w podróży, wystarczyło włączyć komputer i podpiąć słuchawki. Satysfakcjonujący był poziom realizacji audiowizualnej – kadry zaspokajały oko widza, a w warstwie audio proporcje instrumentów były doskonale zbalansowane. Dobra jakość dźwięku jest na szczęście coraz częstszym zjawiskiem w „pandemicznych” koncertach.

W trzydziestym trzecim koncercie cyklu: „Od duetu do kwartetu”: Katedra Kameralistyki w ramach Dni Otwartych aMuz 2021 wystąpili studenci klas kameralnych pedagogów gdańskiej uczelni. Kształcenie kameralne w pandemii zderzyło się z twardą rzeczywistością – prowadzenie dydaktyki muzykowania zespołowego nie jest łatwe w czasie, kiedy spotkania nawet w kilkuosobowym gronie stały się problematyczne. Pedagodzy kameralistyki we wszystkich polskich szkołach i uczelniach muzycznych robią co mogą, aby na niezmiennym poziomie zapewnić młodzieży ten niezwykle ważny element w rozwoju każdego artysty. A stworzenie studentom okazji do publicznego zaprezentowania efektów pracy jest znakomitym pomysłem – brawa należą się organizatorom koncertu za wysiłek służący młodym, aby nie zapomnieli jak wielką radością jest grać dla publiczności, nawet jeżeli się jej nie widzi i nie słyszy, ale ma się świadomość jej istnienia w przestrzeni wirtualnej. Program koncertu wypełniły wyjątki z cyklicznych dzieł wybitnych kompozytorów: J. Haydna, J. Brahmsa, B. Smetany, J. Zarębskiego, G. Cassado, oraz utwór B. Brittena. Energia i młodość w zupełności zrekompensowały minimalne uchybienia – w końcu występy „na żywo” też nie są od nich wolne. I część tria Smetany na długo pozostanie w mojej pamięci: ta tragiczna muzyka, dzieło ojca rozpaczającego po stracie dziecka znalazło doskonałych interpretatorów w osobach Kornelii Huk, Natalii Wickiej i Wiktora Ptaka. No i zagrana na koniec koncertu III część Kwartetu op 60 Brahmsa – 4 Clouds Piano Quartett potwierdzają swoją klasę, docenianą już wielokrotnie na konkursach muzycznych. Gratulacje należą się „matce gdańskiej kameralistyki” – Prof. Annie Prabuckiej – Firlej, wieloletniej kierownik Katedry Kameralistyki oraz jej następczyni – dr hab. Bognie Czerwińskiej – Szymuli za niezłomne budowanie wyjątkowej jakości w gdańskim środowisku muzycznym.

Kategorie: Relacje

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *