Począwszy od 11 czerwca 2020 roku w każdy czwartek o godz. 18:05 Radio Dla Ciebie zaprasza melomanów na koncerty – recitale znakomitych artystów, transmitowane na antenie radiowej i na kanale Youtube, czyli w wersji do słuchania i oglądania. 8 kwietnia 2021 r. na scenie RDC wystąpili wiolonczelista Wojciech Fudala i pianista Michał Rot – duet znany m. in. ze znakomitych wykonań dzieł Mieczysława Wajnberga. Tym razem artyści postanowili zaprezentować słuchaczom (i widzom) muzykę dwóch wielkich romantyków – Roberta Schumanna i Fryderyka Chopina. Koncert poprowadził Tadeusz Deszkiewicz – Prezes Zarządu RDC, który rozmawiając z wykonawcami w sympatyczny sposób zniwelował nieznośny dla wielu z nas „online’owy” dystans, umożliwiając muzykom osobistą wypowiedź z korzyścią dla atmosfery koncertu.

Artyści rozpoczęli występ cyklem 3 Romansów op. 94 Roberta Schumanna, w oryginale przeznaczonym na obój – idea transkrypcji nie była obca kompozytorowi, jednak tylko dzięki Klarze Schumann cykl ten był wykonywany w wersji skrzypcowej, sam Schumann nie przychylał się akurat w przypadku opusu 94 do pomysłu transkrypcji. Wersja wiolonczelowa zaprezentowana przez Wojciecha Fudalę potwierdza zasadność wykonywania Romansów nie tylko na oboju, gdyż znakomicie oddaje długi oddech schumannowskiej frazy.  Fudala jest w instrumentalnych utworach Schumanna jak dobry śpiewak w pieśniach tego kompozytora, potrafi jednej nucie nadać niezmierzoną przestrzeń i nieopisane piękno. Prostota niekończącej się melodii wiolonczelowej w drugim utworze cyklu współistniała z burzliwym segmentem środkowym. Trzeci Romans pokazał cudowną lekkość wiolonczeli we frazowaniu, dojmującą głębię jej dźwięków. Obaj muzycy fantastycznie kształtowali napięcie w brzmieniu, bez ułamka sekundy obojętności.

Kolejny utwór – Adagio i Allegro op. 70 (w oryginale przeznaczony na waltornię) był pełen zróżnicowanych, wspólnie kształtowanych skrajnych jakości emocjonalnych. Zapowiadając ten punkt programu Wojciech Fudala słusznie zauważył, że cała muzyka Schumanna jest bardzo śpiewna – kompozytor zawsze w specyfice partii instrumentalnych szukał podobnego kształtu jak we frazach wykonywanych przez śpiewaków. Wiolonczela jest niezwykle śpiewnym instrumentem, stąd muzyka Schumanna brzmi na niej bardzo naturalnie.

Na koniec części wypełnionej muzyką Schumanna zabrzmiały Fantasiestücke op. 73. Znakomita była gradacja napięcia i energii w kolejnych ogniwach cyklu. Niestety ograniczenia czasowe pozwoliły muzykom na wykonanie tylko dwóch ostatnich części Sonaty g-moll op. 65 Chopina – III – Largo, i IV – Finale. Allegro. Wojciech Fudala przed rozpoczęciem ostatniego punktu programu podzielił się odczuciem, że jest to duży dyskomfort nie móc słyszeć od publiczności emocji zwrotnej w postaci oklasków – bez wątpienia po ostatnich dźwiękach Sonaty Chopina domy słuchaczy rozbrzmiały spontanicznymi brawami.

Kategorie: Relacje

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *