W dniach 30 i 31 marca 2021 roku w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi odbyło się III Pianistyczne Forum Młodych Pedagogów. Pomysłodawcą tej znakomitej inicjatywy jest Dziekan Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego, dr hab. Wojciech Kubica. Formuła tegorocznego Forum zawierała kilka różnorodnych form aktywności: lekcje otwarte, wykłady i koncerty – oczywiście bez publiczności, w formule online. Łódzką Akademię odwiedzili młodzi pedagodzy z niemalże wszystkich polskich uczelni: mgr Jaime Peñate Conde (AM Poznań), dr Szczepan Kończal (AM Katowice), dr Julia Kociuban (AM Łódź), mgr Adam Goździewski (UMFC Warszawa), mgr Michał Michalski (AM Wrocław), dr Mateusz Kurcab (AM Kraków), dr Paweł Wakarecy (AM Bydgoszcz).
Podczas Forum mogliśmy zaznajomić się ze zróżnicowanymi i interesującymi koncepcjami nauczania i gry na fortepianie. Na sesjach wykładowych przedstawiona została niezwykle ciekawa a niedostatecznie poznana twórczość fortepianowa: dr Szczepan Kończal mówił o rzadko granych i obfitujących w ciekawe niuanse brzmieniowe miniaturach fortepianowych estońskich twórców: Heino Ellera i Eduarda Tubina, dr Mateusz Kurcab zaprezentował niedocenione, a bardzo piękne Nokturny Gabriela Fauré. Obaj pianiści z wyobraźnią i polotem wykonali wspomniane utwory na wieczornych koncertach. Poruszane były również tematy związane z techniką pianistyczną, niezwykle istotne w pracy pedagogicznej: mgr Adam Goździewski omówił specyfikę wybranych trudności instrumentalnych oraz zaprezentował propozycje ich rozwiązywania, zaś dr Paweł Wakarecy przedstawił rozważania na temat pedalizacji i tego, jak istotny jest to element w grze na fortepianie.
Od teorii do praktyki: wielką przyjemnością było wysłuchanie koncertów gości Forum. Oprócz wspomnianych już występów Szczepana Kończala i Mateusza Kurcaba mogliśmy doświadczyć m. in. niezwykłej wrażliwości i wyobraźni muzycznej Adama Goździewskiego, Michała Michalskiego – ich artystyczne prezentacje były niezwykle interesujące. III Forum Pianistyczne to bez wątpienia znakomita idea wsparta profesjonalną realizacją – z niecierpliwością oczekujemy przyszłorocznej edycji, oby już w „normalnych” warunkach.
Podczas Forum udało się porozmawiać z pomysłodawcą wydarzenia, dr hab. Wojciechem Kubicą:
Joanna Sochacka: Jest Pan pomysłodawcą i organizatorem III Pianistycznego Forum Młodych Pedagogów. Przede wszystkim proszę przyjąć serdeczne gratulacje tak wspaniałego projektu. Dlaczego właśnie młodzi pedagodzy, jak narodził się ten pomysł?
dr hab. Wojciech Kubica: Powodów było kilka ale genezą była chyba chęć sformalizowania dyskusji, które wraz z moimi przyjaciółmi, kolegami i znajomymi pianistami prowadziliśmy od lat, przy różnych okazjach, jeszcze od czasów studiów. Wynikały one z prostego i oczywistego faktu jakim jest pasja i zamiłowanie do sztuki i płynący z nich szereg obserwacji całego procesu tworzenia muzyki od systemu kształcenia przez krystalizację koncepcji artystycznych, poglądów estetycznych, psychologiczne czynniki w prezentacji dzieła aż po aspekt wykonawcy jako jego współtwórcy.
Te „nocne Polaków rozmowy” doprowadziły do konkluzji w wyniku której, dzięki przychylności ówczesnego rektora AM w Łodzi prof. Cezarego Saneckiego i kierownika Katedry Fortepianu prof. Mariusza Drzewickiego powstało Forum. Podkreślam ten fakt, ponieważ w pierwotnym założeniu forum miało być wydarzeniem cyklicznie organizowanym przez różne uczelnie muzyczne w Polsce, jednak dzięki determinacji władz łódzkiej AM Pianistyczne Forum Młodych Pedagogów na stałe wpisało się właśnie w nasz, łódzki kalendarz wydarzeń. Jestem przekonany, że kolejne pokolenia młodych pianistów, pracowników polskich akademii muzycznych z chęcią będą spotykać się w Łodzi w celu prezentacji i konfrontacji swojego muzycznego światopoglądu.

JS: Aktualna, trzecia już edycja odbywa się w okolicznościach pandemicznych. Czy nie zastanawiał się pan nad odwołaniem wydarzenia?
WK: Tak naprawdę pandemia pokrzyżowała nam już plany w roku 2020, kiedy 16 marca wprowadzono pierwszy lockdown – na parę dni przed rozpoczęciem forum. W tym roku byliśmy już bardziej przygotowani do realizacji wydarzenia w wersji online. Niezwykle ważne było tez wsparcie nowych władz uczelni, za co jestem ogromnie wdzięczny. Mając świadomość jak drastycznie obecna sytuacja na świecie ograniczyła artystom możliwość wypowiedzi i kontaktu z publicznością z pełną determinacją dążyliśmy do organizacji wydarzenia, oczywiście przy zachowaniu wszelkich aktualnie obowiązujących zasad bezpieczeństwa.
JS: Poprzednie edycje były „na żywo”, ta jest online. Czy brak publiczności jest bardzo odczuwalny, czy tez możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców jest plusem i przekłada się na większy zasięg wydarzenia?
WK: Jak we wszystkim są dobre i złe strony tej sytuacji. Na pewno zasięg wydarzenia jest większy. Pięć dni po zakończeniu forum ma łącznie ponad 3500 odsłon w serwisie YouTube, do takiej widowni z pewnością nie dotarlibyśmy przy tradycyjnej organizacji. Jest to nauka na przyszłość, jeśli w przyszłym roku wrócimy do normalności ( w co gorąco wierzę ) mimo wszystko pozostaniemy przy transmisji online, przynajmniej jeśli chodzi o wykłady i lekcje otwarte. Z drugiej strony obecna sytuacja wymusza transmisje koncertów, czego nie jestem zwolennikiem – brakuje tego, co w żywym koncercie jest najważniejsze, nawiązania tej wyjątkowej, dającej natchnienie wykonawcy nici porozumienia ze słuchaczem, duchowego zjednoczenia. Zamiast tego otrzymujemy coś w rodzaju reality show, które ma rywalizować z dostępnymi na YouTube koncertami najwybitniejszych artystów realizowanymi od strony technicznej na najwyższym, niedostępnym dla nas poziomie. Żałuje, że publiczność nie mogła przybyć do naszej akademii na koncerty forum. Miałem przyjemność słuchać wszystkich wykonawców i jestem pod wrażeniem rosnącego poziomu polskiej pianistyki. Odnalazłem w nich interpretacje budzące podziw ale też takie, które cenię najbardziej – do głębi przejmujące i wzruszające.
JS: Forum młodych pedagogów jest już stałą pozycją w kalendarzu wydarzeń akademii w Łodzi. Czy ma Pan już jakieś plany na kolejny rok?
WK: Przede wszystkim wierzę, że powrócimy do normalności. Są oczywiście jakieś pomysły na przyszły rok. Częściowo wynikają z obecnych doświadczeń, częściowo natomiast są to pomysły, których aktualna sytuacja nie pozwoliła zrealizować. Na razie szczegółów nie zdradzę 😊
JS: Formuła Forum jest niezwykle kompleksowa i interesująca. Co zazwyczaj spotyka się z największym zainteresowaniem odbiorców (również w przypadku edycji stacjonarnych): wykłady, lekcje otwarte czy koncerty?
WK: W poprzednich edycjach podczas lekcji otwartych i wykładów spotykaliśmy naszych studentów oraz nauczycieli szkolnictwa muzycznego całego regionu wraz ze swoimi uczniami – bardzo cenię ten rodzaj swoistej sztafety pokoleniowej, jest podstawowym czynnikiem cywilizacyjnego rozwoju. Koncerty natomiast zaszczycała dodatkowo swoją obecnością szeroka grupa melomanów związanych z łódzką akademią muzyczną. W tym roku, prawdopodobnie ze względów o których wspominałem już wcześniej, wykłady i lekcje otwarte cieszyły się nieco większą popularnością.
JS: Na koniec pytanie ogólne: jest Pan Dziekanem Wydziału Instrumentalnego. Jak według Pana studenci i pedagodzy radzą sobie w czasie pandemii?
WK: Myślę, że sytuacja uległa stabilizacji, w krótkim czasie Akademia Muzyczna w Łodzi wypracowała skuteczne hybrydowe metody kształcenia – możliwie jak najbardziej efektywne przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu epidemicznego bezpieczeństwa. Ze studenckiego punktu widzenia wymagają one jednak zdecydowanie większej dojrzałości i odpowiedzialności – ograniczone jest np. wsparcie ze strony grupy, wszelkie więzi społeczne są znacznie osłabione, często studenci pierwszego roku wciąż się słabo znają. Niezwykle ważne jest w tym przypadku wsparcie psychologiczne z którego może bezpłatnie skorzystać każdy ze studentów i pracowników naszej uczelni. Szereg działań podjętych przez władze uczelni, fantastyczna baza, najnowocześniejsze w Polsce instrumentarium i wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna sprawiają, że z roku na rok coraz więcej młodych ludzi wybiera Akademię Muzyczną w Łodzi. Doceniają poza wcześniej wspomnianymi walorami wspaniałą atmosferę oraz pracę opartą na szacunku wobec artystycznej indywidualności każdej jednostki, wskazywanie właściwej drogi a nie szlifowanie osobowości w imię źle pojętego akademizmu. Pomimo niełatwej sytuacji pozostaję zatem optymistą – warto studiować w Łodzi!
JS: Dziękuję za rozmowę i trzymam kciuki za kolejne edycje Forum!
Zapraszamy do obejrzenia Forum na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi:
Wykłady:
Lekcje otwarte:
Koncerty:
0 komentarzy